Thursday, 15 Nov, 2018 - 4:21   امروز  پنجشنبه ۲۴ عقرب ۱۳۹۷ - ساعت به وقت کابل ۰۴:۲۱







بخش ها:



اجتماعی | تاریخی | سیاسی | شعر | 

نما یش تما




[ ا  |  ب  |  پ  |  ت  |  ث  |  چ  |  ج  |  ح  |  خ  |  د  |  ذ  |  ر  |  ز  |  ژ  |  س  |  ش  |  ص ]
[ ض  |  ط  |  ظ  |  ع  |  غ  |  ق  |  ف  |  ك  |  ل  |  م  |  گ  |  ن  |  ه  |  و  |  ي ]




نام کتاب:
تویسنده:
ناشر:
ISBN :
تاریخ نشر در سایت:
نظرات و نقد در باره کتاب:

موسيقی و تياتر در هرات
نصرالدين سلجوقی


چهارشنبه ۱۱ اسد ۱۳۸۵
۰

موسيقی و تياتر افغانستان را از هنرهای دست نخورده بايد شمرد، به اين دليل که هنوز در اين دو عرصه تحقيق و پژوهش به گونه شايسته و در خور انجام نشده است.

اگر از چند کتاب و مقاله محدود، آن هم از چند اهل موسيقی و تياتر بگذريم، چيز دندان گيری به منظور آشنايی با پيشنه و گونه های متفاوت و سخت متنوع اين دو نوع هنری در افغانستان نمی يابيم.

عمده ترين کاری که در عرصه موسيقی افغانستان در سالهای پسين انجام شد همان اثر عبدالوهاب مددی به نام موسيقی افغانستان است که به جوانب و دقايق اين هنر در افغانستان از منظر کارشناسانه و تحقيقی می پردازد.

سالها پيش نيز برخی نوشته های پژوهشی در زمينه تياتر افغانستان از جلال نورانی و پويا فاريابی به نشر رسيد که در حال حاضر اين آثار ناياب شده است.

با توجه به اين مسايل است که نشر کتاب موسيقی و تياتر در هرات نوشته نصرالدين سلجوقی با اهميت جلو می کند.

اين کتاب در ۲۲۰۰ شمارگان از سوی انتشارات توس و با همکاری مرکز بين المللی گفت و گوی تمدن ها در ايران منتشر شده است.

 نصرالدين سلجوقی نويسنده کتاب
نصرالدين سلجوقی از دانش آموختگان زبان و ادبيات دری دانشگاه کابل است
کتاب موسيقی و تياتر در هرات در هشت فصل خود به صورت مفصل به معرفی موسيقی و تياتر هرات از گذشته های دور تا سال های اخير می پردازد.

نصرالدين سلجوقی از دانش آموختگان زبان و ادبيات دری دانشگاه کابل است و سالهايی را که طالبان بر افغانستان حکومت می راندند در کشور ايران زندگی کرده است.

او در همين سالها آغاز به جمع آوری اطلاعات و يادداشت برداری برای نوشتن کتاب موسيقی و تياتر در هرات کرده و به گفته خودش در بيشتر موارد مستقيما با هنرمندان مطرح در کتاب تا آن جايی که مقدور بوده تماس داشته است.

ويژگی ها

از ويژگی های عمده اين کتاب، معرفی آلات موسيقی است که عمدتا هنرمندان افغان در هرات از آن استفاده می کنند.

بخشی از اين آلات موسيقی صرفا به اين ولايت اختصاص دارد که در ديگر مناطق و اقليم هنر موسيقی کاربرد ندارد.

معرفی هنرمندان موسيقی و تياتر هرات از گذشته ها تا امروز از ديگر امتيازهای اين کتاب است که بخش های عمده ای کتاب به آن اختصاص يافته است.

و اما مهم ترين بخش اين کتاب معرفی آهنگ های محلی هراتی است؛ آهنگ هايی که در سالهای گذشته به وسيله هنرمندان مختلف اجرا شده و اکنون با گذشت زمان، به بخشی از خاطرات مشترک نسل های مختلف تبديل شده است.

به گونه مثال آهنگ "سرپل مالان" از اين نوع آهنگ هاست:

سرپل مالان دختری ديدم
قشنگ و زيبا او را پسنديدم
قدش بلند بود راست می گی؟
خيلی قشنگ بود راست می گی؟
موهايش چنگ بود راست می گی؟
چه کنم وفا نداره
نظری به ما نداره
نمی آيه نمی آيه...

با اين حال هرچند کتاب به شکل اختصاصی نام هرات را بر خود دارد اما صرفا به موسيقی هرات اختصاص نيافته و نويسنده برای معرفی موسيقی محلی ديگر مناطق افغانستان نيز تلاش هايی کرده است.

در هشتمين و آخرين فصل کتاب نويسنده نمايه ای از نمايشنامه هايی را گنجانده که ظرف دو دهه اخير به وسيله هنرمندان هراتی در داخل يا بيرون از افغانستان اجرا شده است.



  نسخه قابل چاپ   اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد



Kommentare

>لطفاً نظریات خودرا به حروف فارسی دری بنویسید در غیر آن نظریات ارسال شده به قسم اتوماتیک از سایت حذف میشود. نظریات ارسال شده یعد از برسی توسط مدیرت سیات به نشر میرسد.

 
       

 

 

اسم نویسینده:
آدرس ایمیل:
محل سکونت:
 

 





نقل و نشر مطالب با ذکر نام سرویس خبررسانی آریانانت  آزاد است صفحه اصلی بخش ها موسیقی تماس با ما مقالات سرخط اخبار

مقدار زمان ايجاد صفحه: 0.069 ثانيه