Wednesday, 19 Sep, 2018 - 6:16   امروز  چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۳۹۷ - ساعت به وقت کابل ۰۶:۱۶







بخش ها:



اجتماعی | تاریخی | سیاسی | شعر | 

نما یش تما




[ ا  |  ب  |  پ  |  ت  |  ث  |  چ  |  ج  |  ح  |  خ  |  د  |  ذ  |  ر  |  ز  |  ژ  |  س  |  ش  |  ص ]
[ ض  |  ط  |  ظ  |  ع  |  غ  |  ق  |  ف  |  ك  |  ل  |  م  |  گ  |  ن  |  ه  |  و  |  ي ]




نام کتاب:
تویسنده:
ناشر:
ISBN :
تاریخ نشر در سایت:
نظرات و نقد در باره کتاب:

بیدارگر عصر
فضل الرحمان فاضل


سه شنبه ۲۱ حوت ۱۳۸۶
۰

جلد کتاب بیدارگر عصر
این اثر، به نام "سید جمال الدین الحسینی الافغانی، بیدارگر عصر" در سه فصل و ۳۲۰ صفحه، توسط فضل الرحمان فاضل منتشر شده است
یک پژوهشگر افغان در اروپا، به تازگی کتابی به نام "بیدارگر عصر"، در مورد سید جمال الدین حسینی، به چاپ رسانده است.

این کتاب را شاید بتوان منظم ترین اثر در مورد سید جمال الدین حسینی، متفکر قرن نوزدهم دانست که در طول دو دهه اخیر از جانب یک نفر از اهل قلم افغانستان به نشر رسیده است.

این اثر، به نام "سید جمال الدین الحسینی الافغانی، بیدارگر عصر" در سه فصل و ۳۲۰ صفحه، توسط فضل الرحمان فاضل منتشر شده است.

در فصل اول، نویسنده به معرفی اثری پرداخته که مجموعه حجیم و عظیمی از آثار مکتوب سید جمال الدین به زبان های فارسی و عربی مانند کتب، مقالات، نامه ها، خاطرات و زندگینامه وی را شامل می شود و به کوشش سیدهادی خسرو شاهی، محقق ایرانی گرد آوری و در سال ۲۰۰۲ در قاهره به چاپ رسیده است.

در این بخش، که کمی بیش از یک سوم کتاب را دربرمی گیرد، آقای فاضل، ضمن معرفی و شرح مختصر این آثار، با تکیه بر پشتوانه مطالعاتی که در این حوزه دارد، به نقد و نظر شیوه پژوهشگری آقای خسروشاهی و سایر نویسندگانی می پردازد که به گفته وی، با سهل انگاری و یا حتی دخل و تصرف در مورد آثارمربوط به سید جمال الدین، و مشخصا در ارتباط با برخی موارد جنجال برانگیز مانند زادگاه و تعلق زبانی و ملیتی او، "نظریات جانبدارانه و یا غیرمستدل مطرح کرده اند".

هفت نوشتار

فصل دوم کتاب، در هفت مقاله، به بررسی موضوعات زیر می پردازد:

سید جمال الدین حسینی
فصل سوم و آخر کتاب "بیدارگر عصر"، حاوی پیوست ها، از جمله تصاویر، مجموعه ای از اسناد، عکسها، فهرست نام ها و ذکر منابع و مآخذ است

ـ- بررسی نامه های سیاسی سید جمال به سه شخصیت سیاسی مانند ملکه ویکتوریا، ریاض پاشا حاکم مصر و شیخ محمد عبده.

در بررسی این نامه ها، سعی مولف براین است مواردی که به عقیده وی، عمداً مورد تصرف واقع شده، در جاهایی که مربوط به اثبات افغان بودن سید می شود، با مراجعه و مطابقت با متن اصلی سند آشکار کند.

ـ در مقاله دوم، با استناد به آنچه اسناد و شواهد کلامی خوانده شده، این پژوهشگر سعی دارد "معمای مذهب " سید جمال الدین را بشکافد و در این جستجو، پس از تقسیم عقاید مذهبی وی به مذهب فقهی و مذهب عقیدتی، به این نتیجه می رسد که مذهب فقهی سید جمال، حنفی و مذهب عقیدتی او، اشعری بوده است. این درحالی است که آقای خسروشاهی، در اثر خود، سید جمال الدین را، پیرو مذهب تشیع معرفی می کند.

- در مقاله سوم، آقای فاضل می کوشد "ایرانی نبودن" سید جمال الدین را با مراجعه به نامه ها، امضاها و شیوه نگارش وی به اثبات برساند.

ـ مقاله چهارم این فصل، به شرح تاریخچه پیوند "همدانی" با نام سید جمال الدین اختصاص دارد.

 

 

 

نویسنده کتاب "بیدارگر عصر"، می گوید برخی از دانشمندان و پژهشگران ایرانی، کوشیده اند با استناد به پاره ای از شواهد شفاهی و نسبی، سید جمال را به سادات اسدآباد همدان در غرب ایران نسبت دهند.

ـ در مقاله پنجم، آقای فاضل می کوشد با استناد به آنچه تناقضات در ارائه شجره نامه نسبی خوانده، و بررسی ترتیب زمانی این نسبتها درمورد "خویشاوندان همدانی" سید جمال از جانب برخی از اهالی اسدآباد همدان، شک و تردیدهایی را در این مورد برجسته کند.

ـ در مقاله ششم، این پژوهشگر افغان با مراجعه به برخی نامه ها و گفتارهای باقی مانده از سید و تحلیل محتوای آنها، ادعا می کند که سید از زاویه دید یک فرد بیگانه، "در مورد ایران و ایرانی نظر خوبی نداشته است."

ـ هفتمین و واپسین مطلب این فصل کتاب "بیدارگر عصر"، بررسی سیر جمال شناسی در میان نخبگان فکری ـ فرهنگی افغانستان است و نگاهی دارد به آثار چند تن از عناصر صاحب نام این کشور، از جمله محمود طرزی، میرغلام محمد غبار، عبدالاحمد جاوید و بویژه عبدالحی حبیبی که بصورت جدی درمورد سید جمال الدین به پژوهش پرداخته اند.

همچنین، در پایان این بخش، سالشمار مفیدی از سوانح زندگی سید جمال الدین از تولد تا مرگ وی فهرست شده است که بر سه تقویم هجری قمری، هجری شمسی و میلادی مقایسه و منطبق شده
است.

فصل سوم و آخر کتاب، حاوی پیوست ها، از جمله تصاویر، مجموعه ای از اسناد، عکسها، فهرست نام ها و ذکر منابع و مآخذ است.

تاملات

فضل الرحمان فاضل
فضل الرحمان فاضل، نویسنده کتاب بیدارگر عصر

تسلط نویسنده به زبان های پشتو، اردو و به ویژه عربی، دایره مطالعه و معلومات وی درمورد سید جمال الدین را با بهره گیری از منابع موجود در این زبانها، گسترش داده است.

نویسنده تلاش کرده است تا با نگاه نقادانه به آثار پژوهشگران ایرانی و همچنین افغانی، کاستیهای هر دو گروه را بازنمایی کند.

از سوی دیگر، با دقت در شیوه نگارش و زبان نوشتاری این اثرـ البته در موارد معدودی ـ نوسان هایی در تلفیق و ترکیب جملات نوشتاری و گفتاری دیده می شود که سلاست و پیوستگی نگارشی این اثر پژوهشی را در مواردی دچار سکته می کند.

در مورد اثبات هویت افغانی سید جمال الدین، تاکیدهای مکرر و زاید دیده می شود و همچنین با یک سری استدلال های نه چندان محکم و مبتنی براحساس ملی برخورد می شود که به ارزش پژوهشی اثر لطمه می زند.

طرح این ادعا که سید جمال، از دید یک شخص بیرونی "در مورد ایران و ایرانی نظر خوبی نداشته"، به نظر می رسد استدلال موجه، علمی و محکمی نباشد.

طرح چنین ادعایی، با چهره "مصلح" و "خواهان اتحاد مسلمانان"، که هم در آثار ایرانی و هم افغانی، به سید جمال نسبت داده می شود، منافات دارد؛ بلکه ممکن است او در نامه ها و اظهاراتی که به او نسبت داده شده، حکام و شاهان مستبد حاکم بر ایران را مورد شماتت قرار داده باشد.



  نسخه قابل چاپ   اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد



Kommentare

>لطفاً نظریات خودرا به حروف فارسی دری بنویسید در غیر آن نظریات ارسال شده به قسم اتوماتیک از سایت حذف میشود. نظریات ارسال شده یعد از برسی توسط مدیرت سیات به نشر میرسد.

 
       

 

 

اسم نویسینده:
آدرس ایمیل:
محل سکونت:
 

 





نقل و نشر مطالب با ذکر نام سرویس خبررسانی آریانانت  آزاد است صفحه اصلی بخش ها موسیقی تماس با ما مقالات سرخط اخبار

مقدار زمان ايجاد صفحه: 0.045 ثانيه